Δωρεάν
Προληπτικός
Έλεγχος
Μετά τον έλεγχο ακολουθεί μια συνοπτική ανάλυση των αποτελεσμάτων, συμβουλές και προτάσεις.
Συγκέντρωση
Ένα θέμα που καίει – Συγκέντρωση . . . Συνεχίζοντας από το προηγούμενο άρθρο, θα δούμε λίγες ακόμα στρατηγικές ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αυξήσουν τις επιδόσεις τους και να ανταπεξέρχονται με μεγαλύτερη ευκολία στις δοκιμασίες της καθημερινότητας τους.
Χρήση των ΜΜΕ
[unordered_list style=”tick”]- Θα πρέπει να υπάρχουν σαφείς κανονισμοί και χρονικά όρια. Θα πρέπει εσείς οι ίδιοι να είστε παράδειγμα για τα παιδιά. Η τηλεόραση δεν θα πρέπει να λειτουργεί όλη την ημέρα.
- Η τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο απαγορεύεται. Επίσης δεν θα πρέπει το παιδί να βλέπει τηλεόραση ή να παίζει στον υπολογιστή μια ώρα πριν τον ύπνο. Ακόμα δεν θα πρέπει παιδιά σχολικής ηλικίας να παίζουν πάνω από μια ώρα την ημέρα ηλεκτρονικά παιχνίδια και αν παίζουν θα πρέπει να κάνουν διάλλειμα κάθε 30 λεπτά για το ίδιο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση πάνω από δύο ώρες την ημέρα ειναι απαγορευτικό.
- Ο ελεύθερος χρόνος του παιδιού θα πρέπει να γεμίζει με δημιουργικά και ενδιαφέροντα πράγματα όπως χειροτεχνίες, αθλητισμό αλλά και παιχνίδι μαζί σας. Είναι πολύ σημαντικό.
[/unordered_list]
Διαλείμματα και ξεκούραση
[unordered_list style=”tick”]- Προγραμματίστε κάποια διαλείμματα κάθε μέρα. Σε αντίθετη περίπτωση ο οποιοσδήποτε ελεύθερος χρόνος θα γεμίζει από κάποια δραστηριότητα.
- Μοιράστε τις πολύπλοκες εργασίες σε μικρότερα κομμάτια τα οποία όμως δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 20 και 40 λεπτά ανάλογα με την ηλικία του.
- Παίξτε το παιχνίδι «αγαλματάκια» – όποιος αντέξει περισσότερη ώρα χωρίς να μιλήσει και να κάνει θόρυβο είναι ο νικητής. Στη συνέχεια μπορούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε φασαρία!
- Βοηθήστε το παιδί να κατανείμει σωστά το χρόνο του, φροντίζοντας να κάνει αρκετά διαλείμματα.
- Αν το παιδί δυσκολεύεται να χαλαρώσει, προσπαθήστε να χαλαρώσετε μαζί πίνοντας ένα ρόφημα ή κρατήστε το παιδί στην αγκαλιά σας ήρεμα, διηγηθείτε του ιστορίες και ακούστε τις δικές του.
[/unordered_list]
Χώρος εργασίας
[unordered_list style=”tick”]- Θα πρέπει ο χώρος εργασίας να είναι φωτεινός, αλλά να μην βρίσκεται μπροστά σε παράθυρο γιατί αυτό λειτουργεί διασπαστικά. Επίσης, σκεφτείτε το χρώμα του χώρου. Το κόκκινο τονώνει αλλά μπορεί να προκαλέσει και επιθετικότητα, ενώ το μπλε και το πράσινο ηρεμούν!
- Το γραφείο και η καρέκλα θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στο ύψος του παιδιού.
- Επίσης, η οργάνωση βοηθά πάρα πολύ. Ένα τακτοποιημένο γραφείο με όλα τα απαραίτητα υλικά άμεσα διαθέσιμα, βοηθά το παιδί να συγκεντρώνεται στο ουσιώδες.
- Οργανώστε με το παιδί ένα ημερολόγιο με όλες τις εργασίες που πρέπει να γίνουν. Έτσι αποφεύγεται το στρες της τελευταίας στιγμής.
- Προτιμήστε αν δεν είναι εφικτό να γίνονται η εργασίες με φυσικό φώς, τις λάμπες daylight lamps. Το τεχνητό φώς κουράζει.
- Φροντίστε στα διαλείμματα το παιδί να κινείται. Ένα σχοινάκι ή ένα τραμπολίνο δωματίου θα βοηθήσουν να αποβάλει την συσσωρευμένη ενέργεια και να καθαρίσει ξανά το μυαλό του!
- Τέλος, απομονώνουμε διασπαστικούς παράγοντες όπως θόρυβο από τηλεόραση, ηλεκτρικές σκούπες κλπ! Τα αδερφάκια βγαίνουν έξω όση ώρα το παιδί κάνει τις εργασίες του!
[/unordered_list]
Και τέλος…
[unordered_list style=”tick”]- Μην παραφορτώνετε το παιδί σας! Σχηματίστε μιλώντας με τον εκπαιδευτικό του και άλλους εμπλεκόμενους στην εκπαίδευσή του, μια ρεαλιστική εικόνα για τις δυνατότητες του και κινηθείτε βάσει αυτής.
- Βοηθήστε το να ανεξαρτητοποιηθεί. Παιδιά που τα βρίσκουν όλα έτοιμα, δύσκολα εμπιστεύονται τον εαυτό τους για οποιαδήποτε δουλειά.
- Καθορίστε σαφή όρια: η ικανότητα να βάζει κατά μέρος τις ανάγκες του, αποτελεί βασική προϋπόθεση για συγκεντρωμένη και αποδοτική εργασία.
- Ελέγξτε τις εργασίες του παιδιού αφού τελειώσει. Μην επεμβαίνετε αμέσως όμως. Δώστε χρόνο ώστε να ψάξει και να διορθώσει μόνο του τα λάθη ή δώστε του μικρές πληροφορίες για το πού είναι το λάθος. Έχει παρατηρηθεί ότι η επιτυχία της μάθησης ενισχύεται, όταν τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να διορθώνουν μόνα τους τα λάθη τους.
- Τα παιδιά της Α’ και Β’ δημοτικού δεν θα πρέπει να δουλεύουν πάνω από 30 λεπτά, Γ’ και Δ’ δημοτικού 60 λεπτά, μέχρι την Στ’ Δημοτικού 90 λεπτά και μεγαλύτερα παιδιά 120 λεπτά. Βέβαια σε περιπτώσεις όπως διαγωνίσματα και εξετάσεις, δικαιολογείται η περισσότερη εργασία.
Εδώ ολοκληρώνεται το κεφάλαιο «Συγκέντρωση». Αφού μιλήσαμε για την βασική θεωρία είδαμε διάφορες προτάσεις που βοηθούν να κατανοήσουμε την λειτουργία της συγκέντρωσης και με τη σειρά μας να βοηθήσουμε το παιδί ώστε να ενισχύσει τις ικανότητές του.
Άσχετα με το αν θα εφαρμόσετε κάποιες ή καμία από τις προτάσεις που σας παραθέσαμε, να θυμάστε ότι είναι πολύ χρήσιμο να μιλάτε με το παιδί σας.
Δείξτε ενδιαφέρον για τις ανησυχίες του και προσπαθήστε να ανακαλύψετε γιατί βρίσκει βαρετό το κάθε τί και πως θα μπορούσατε να αλλάξετε την κατάσταση…!
Πηγές
Petra Thorbrietz, Συγκέντρωση, Εκδόσεις Αερόστατο, 2009
Μαρία Α. Κυπριωτάκη, Διαταραχές Συγκέντρωσης της Προσοχής, Σύγχρονες Αντιλήψεις, 2004
Δωρεάν Προληπτικός Έλεγχος
Μετά τον έλεγχο ακολουθεί μια συνοπτική ανάλυση των αποτελεσμάτων, συμβουλές και προτάσεις.
Συγκέντρωση
Ένα θέμα που καίει – Συγκέντρωση . . . Συνεχίζοντας από το προηγούμενο άρθρο, θα δούμε λίγες ακόμα στρατηγικές ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αυξήσουν τις επιδόσεις τους και να ανταπεξέρχονται με μεγαλύτερη ευκολία στις δοκιμασίες της καθημερινότητας τους.
Χρήση των ΜΜΕ
[unordered_list style=”tick”]- Θα πρέπει να υπάρχουν σαφείς κανονισμοί και χρονικά όρια. Θα πρέπει εσείς οι ίδιοι να είστε παράδειγμα για τα παιδιά. Η τηλεόραση δεν θα πρέπει να λειτουργεί όλη την ημέρα.
- Η τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο απαγορεύεται. Επίσης δεν θα πρέπει το παιδί να βλέπει τηλεόραση ή να παίζει στον υπολογιστή μια ώρα πριν τον ύπνο. Ακόμα δεν θα πρέπει παιδιά σχολικής ηλικίας να παίζουν πάνω από μια ώρα την ημέρα ηλεκτρονικά παιχνίδια και αν παίζουν θα πρέπει να κάνουν διάλλειμα κάθε 30 λεπτά για το ίδιο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση πάνω από δύο ώρες την ημέρα ειναι απαγορευτικό.
- Ο ελεύθερος χρόνος του παιδιού θα πρέπει να γεμίζει με δημιουργικά και ενδιαφέροντα πράγματα όπως χειροτεχνίες, αθλητισμό αλλά και παιχνίδι μαζί σας. Είναι πολύ σημαντικό.
[/unordered_list]
Διαλείμματα και ξεκούραση
[unordered_list style=”tick”]- Προγραμματίστε κάποια διαλείμματα κάθε μέρα. Σε αντίθετη περίπτωση ο οποιοσδήποτε ελεύθερος χρόνος θα γεμίζει από κάποια δραστηριότητα.
- Μοιράστε τις πολύπλοκες εργασίες σε μικρότερα κομμάτια τα οποία όμως δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 20 και 40 λεπτά ανάλογα με την ηλικία του.
- Παίξτε το παιχνίδι «αγαλματάκια» – όποιος αντέξει περισσότερη ώρα χωρίς να μιλήσει και να κάνει θόρυβο είναι ο νικητής. Στη συνέχεια μπορούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε φασαρία!
- Βοηθήστε το παιδί να κατανείμει σωστά το χρόνο του, φροντίζοντας να κάνει αρκετά διαλείμματα.
- Αν το παιδί δυσκολεύεται να χαλαρώσει, προσπαθήστε να χαλαρώσετε μαζί πίνοντας ένα ρόφημα ή κρατήστε το παιδί στην αγκαλιά σας ήρεμα, διηγηθείτε του ιστορίες και ακούστε τις δικές του.
[/unordered_list]
Χώρος εργασίας
[unordered_list style=”tick”]- Θα πρέπει ο χώρος εργασίας να είναι φωτεινός, αλλά να μην βρίσκεται μπροστά σε παράθυρο γιατί αυτό λειτουργεί διασπαστικά. Επίσης, σκεφτείτε το χρώμα του χώρου. Το κόκκινο τονώνει αλλά μπορεί να προκαλέσει και επιθετικότητα, ενώ το μπλε και το πράσινο ηρεμούν!
- Το γραφείο και η καρέκλα θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στο ύψος του παιδιού.
- Επίσης, η οργάνωση βοηθά πάρα πολύ. Ένα τακτοποιημένο γραφείο με όλα τα απαραίτητα υλικά άμεσα διαθέσιμα, βοηθά το παιδί να συγκεντρώνεται στο ουσιώδες.
- Οργανώστε με το παιδί ένα ημερολόγιο με όλες τις εργασίες που πρέπει να γίνουν. Έτσι αποφεύγεται το στρες της τελευταίας στιγμής.
- Προτιμήστε αν δεν είναι εφικτό να γίνονται η εργασίες με φυσικό φώς, τις λάμπες daylight lamps. Το τεχνητό φώς κουράζει.
- Φροντίστε στα διαλείμματα το παιδί να κινείται. Ένα σχοινάκι ή ένα τραμπολίνο δωματίου θα βοηθήσουν να αποβάλει την συσσωρευμένη ενέργεια και να καθαρίσει ξανά το μυαλό του!
- Τέλος, απομονώνουμε διασπαστικούς παράγοντες όπως θόρυβο από τηλεόραση, ηλεκτρικές σκούπες κλπ! Τα αδερφάκια βγαίνουν έξω όση ώρα το παιδί κάνει τις εργασίες του!
[/unordered_list]
Και τέλος…
[unordered_list style=”tick”]- Μην παραφορτώνετε το παιδί σας! Σχηματίστε μιλώντας με τον εκπαιδευτικό του και άλλους εμπλεκόμενους στην εκπαίδευσή του, μια ρεαλιστική εικόνα για τις δυνατότητες του και κινηθείτε βάσει αυτής.
- Βοηθήστε το να ανεξαρτητοποιηθεί. Παιδιά που τα βρίσκουν όλα έτοιμα, δύσκολα εμπιστεύονται τον εαυτό τους για οποιαδήποτε δουλειά.
- Καθορίστε σαφή όρια: η ικανότητα να βάζει κατά μέρος τις ανάγκες του, αποτελεί βασική προϋπόθεση για συγκεντρωμένη και αποδοτική εργασία.
- Ελέγξτε τις εργασίες του παιδιού αφού τελειώσει. Μην επεμβαίνετε αμέσως όμως. Δώστε χρόνο ώστε να ψάξει και να διορθώσει μόνο του τα λάθη ή δώστε του μικρές πληροφορίες για το πού είναι το λάθος. Έχει παρατηρηθεί ότι η επιτυχία της μάθησης ενισχύεται, όταν τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να διορθώνουν μόνα τους τα λάθη τους.
- Τα παιδιά της Α’ και Β’ δημοτικού δεν θα πρέπει να δουλεύουν πάνω από 30 λεπτά, Γ’ και Δ’ δημοτικού 60 λεπτά, μέχρι την Στ’ Δημοτικού 90 λεπτά και μεγαλύτερα παιδιά 120 λεπτά. Βέβαια σε περιπτώσεις όπως διαγωνίσματα και εξετάσεις, δικαιολογείται η περισσότερη εργασία.
Εδώ ολοκληρώνεται το κεφάλαιο «Συγκέντρωση». Αφού μιλήσαμε για την βασική θεωρία είδαμε διάφορες προτάσεις που βοηθούν να κατανοήσουμε την λειτουργία της συγκέντρωσης και με τη σειρά μας να βοηθήσουμε το παιδί ώστε να ενισχύσει τις ικανότητές του.
Άσχετα με το αν θα εφαρμόσετε κάποιες ή καμία από τις προτάσεις που σας παραθέσαμε, να θυμάστε ότι είναι πολύ χρήσιμο να μιλάτε με το παιδί σας.
Δείξτε ενδιαφέρον για τις ανησυχίες του και προσπαθήστε να ανακαλύψετε γιατί βρίσκει βαρετό το κάθε τί και πως θα μπορούσατε να αλλάξετε την κατάσταση…!
Πηγές
Petra Thorbrietz, Συγκέντρωση, Εκδόσεις Αερόστατο, 2009
Μαρία Α. Κυπριωτάκη, Διαταραχές Συγκέντρωσης της Προσοχής, Σύγχρονες Αντιλήψεις, 2004